Jump to content


Photo

Camerele Agricole - Putere de decizie pentru fermieri

camerele agricole

11 replies to this topic

#1 EgoGirl

EgoGirl

    junior

  • Admin
  • Pip
  • 1 posts

Posted 18 April 2015 - 07:57 PM

Legea Camerelor agricole e după chipul și asemănarea guvernanților... lipsită de conținut!

 

 

Ministrul Daniel Constantin s-a dovedit a fi un mare trădător al interesului celor pe care îi reprezintă la nivel guvernamental - producătorii agricoli. Dovada acestei trădări stă scrisă negru pe alb în OUG nr. 58 din 12.06.2013 - semnată de Daniel Constantin și Viorel Ponta - pentru modificarea și completarea Legii nr. 283/2010 privind Camerele pentru agricultură, industrie alimentară, piscicultură, silvicultură și dezvoltare rurală, dar și în Legea nr. 122 din 2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 283/2010, unde abrogă articolul II.

Acum am aflat și de ce partenerii occidentali, inclusiv Statele Unite, consideră atât de nocive Ordonanțele de guvern... Prin această Ordonanță de Urgență, Daniel Constantin și Victor Ponta suprimă practic foarte multe din drepturile pe care Camerele agricole și, implicit, producătorii agricoli le obținuseră prin Legea 283/2010 și prin Legea 122/2012, votate de Parlament.

Suprimarea drepturilor s-a realizat prin modificarea atribuțiilor Camerelor agricole județene și ale celei naționale. Astfel, ordonanța modifică, dar mai ales elimină cu totul, cele mai importante atribuții ale camerei agricole, dezgolindu-le, practic, de conținut și de obiectul muncii. În OUG 58 nu se mai regăsesc: reprezentarea fermierilor în relațiile cu consiliile locale și primăriile; certificarea calității de producător agricol; asigurarea de consultanță juridică de specialitate celor pe care îi reprezintă; avizarea scoaterii din circuitul agricol a terenurilor agricole; elaborarea documentațiilor pentru schimbarea categoriei de folosință a terenurilor și pentru înscrierea în cartea funciară a terenurilor agricole și forestiere; nominalizarea a câte unui consilier pentru Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerul Administrației și Internelor și Ministerul Finanțelor Publice. Și multe altele... Numeric vorbind, de la 18 atrtibuții ale Camerelor agricole județene și 35 ale Camerei naționale prevăzute în Legea 283/2010, republicată, s-a ajuns la 7 atribuții ale Camerelor județene și 10 pentru Camera agricolă națională în Ordonanța de Urgență nr. 58/2013 a Guvernului României!

Prin Ordonanța de Urgență s-a distrus complet ideea de Cameră agricolă, așa cum era ea inițial gândită și așa cum bine funcționează în alte țări ale UE. Dincolo de atribuții, restructurarea multor instituții subordonate MADR s-a diluat și apoi s-a pierdut pe drum, din 2009 încoace, pe măsură ce o altă lege, prevedere sau ordonanță intervenea să mai modifice câte ceva în proiectul Camerelor agricole.

În momentul de față, Legea camerelor agricole se zbate neputincioasă printre deputații României, în așteptarea unei forme finale. Răul însă a fost deja făcut prin OUG 58, care a pus frână oricăror drepturi și libertăți care să protejeze puterea decizională a fermierilor din cele 14 camere județene deja înființate și a celor ce vor urma...

Vorbeam de putere... Și da, atunci avem o explicație a schimbărilor radicale în materie de atribuții survenite prin OUG 58. Legea 283 oferea probabil o putere prea mare fermierilor în negocierile și reprezentarea la nivel local și în relația cu Ministerul agriculturii. Ori, să fim realiști, MADR-ul exact asta nu-și dorește... Ce dacă în celelalte state UE fermierii au un cuvânt răspicat (și legiferat!) de spus?

Deloc de ignorat e și aspectul pecuniar. Și aici a avut grijă ministrul Constantin să "rezolve" avantajele fermierilor, prin lichidarea atribuțiilor Camerei Agricole Naționale privind desfășurarea campaniei de promovare și diseminare a PNDR și a Programului operațional pentru pescuit, precum și definirea și aplicarea planului național de formare continuă, specializare și perfecționare a fermierilor. În consecință, MADR și-a asigurat cheltuirea, după bunul plac, a sutelor de milioane de euro din PNDR 2004-2013, prevăzuți pentru promovare, diseminare și formare, fără să îi sufle-n ceafă fermierii și Camera Agricolă! Iar fermierii, fără supărare, chiar nu mai știu care le sunt drepturile, nu au profesioniști care să le explice legea și, după cum am arătat, nici putere decizională nu mai au!

  Vom reveni...   Dănuț RADIȘ

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Camerele Agricole - de unde şi până unde?!

 

Articol apărut în revista FERMA nr. 7(146), 15-30 aprilie 2015

 

De unde începe puterea şi răspunderea fermierilor, atribuită prin Camerele Agricole şi unde se încheie? Sau cum? Dacă privim în urmă, proiectul a pornit bine, apoi s-a împotmolit iar acum continuă... în defavoarea fermierilor!

 

Editorialul din această ediţie, pe care îl puteţi citi în pagina 3, redă succint transformarea Legii 283 din 2010, după multe transformări legislative, într-o formă fără fond, atribuţiile foarte importante stabilite în favoarea Camerelor agricole şi, implicit, a fermierilor, fiind pur şi simplu eliminate de OUG nr. 58 din 2013 a Guvernului României. La care, evident, şi-a adus aportul nemijlocit Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

Dar să trecem puţin prin procesul legislativ care a dus la ceea ce astăzi cu greu putem numi Cameră agricolă, dacă ar fi să ţinem cont de cum arată şi cum funcţionează aceste structuri în alte state UE.

 

Propunere pentru înfiinţarea Legii Camerelor Agricole

În ianuarie 2009 era înregistrată la Camera Deputaţilor propunerea legislativă pentru înfiinţarea Camerelor Agricole, avându-i ca iniţiatori pe: Victor Surdu, Ioan Chelaru, Ioan Munteanu, Gheorghe Antochi, Culiţă Tărâţă, Stelian Fuia.

În proiect, la art. 2, se specifică faptul că aceste structuri sunt "organizaţii neguvernamentale, de utilitate publică", care acţionează în interesul fermierilor şi a tuturor celor care îşi desfăşoară activitatea în agricultură şi ramurile conexe acesteia. La art. 5 se menţionează: "Funcţionarea camerelor agricole răspunde obiectivului de descentralizare a administraţiei publice centrale prin înfiinţarea unei reţele naţionale de structuri autonome ce promovează interesul public general, prin acţiune la nivel local şi prin integrarea specificului zonal în procesul de elaborare a politicilor diferenţiate pe tipuri de agricultură".

Potrivit art. 10, la nivel judeţean, fiecare Cameră Agricolă urma să aibă în componenţa de conducere câte un reprezentant al Ministerului Agriculturii, un reprezentant desemnat de către Ministerul Administraţiei şi Internelor, un reprezentant desemnat de către Ministerul Economiei şi Ministerul Finanţelor Publice şi 6 reprezentanţi ai formelor asociative, sindicale şi patronale judeţene din agricultura, afiliate la o structura organizată la nivel naţional. Aşadar, se poate constata că două treimi din structura de conducere a Camerelor Agricole Judeţene erau reprezentanţi ai fermierilor!

În final era publicată o listă cu zece direcţii din cadrul ministerului care urmau să fie restructurate.

Dintre atribuţiile Camerelor Agricole locale şi judeţene menţionăm: formularea de propuneri de acte normative sau care stau la baza unor acte normative; avizarea, sub sancţiunea nulităţii absolute, scoaterea terenurilor din circuitul agricol, pentru activităţi altele decât cele destinate activităţilor agricole.

În mai 2009, premierul Emil Boc îşi exprimă punctul de vedere şi în final menţionează că Guvernul nu susţine adoptarea acestei propuneri legislative. La rândul său, în iulie 2010, preşedintele Traian Băsescu elaborează o cerere de reexaminare a legii, propunând eliminarea prevederilor referitoare la preluarea personalului de la unităţi din subordinea, coordonarea sau autoritatea MADR.

 

Legea, adoptată într-o formă modificată

În decembrie 2010, Parlamentul României adoptă Legea Camerelor Agricole, dar sub o formă modificată, astfel încât deciziile urmau să se ia la nivel politic. Asta deoarece sunt operate modificări privind structura de conducere, fiecare comitet judeţean de iniţiativă urmând să aibă în componenţă 7 membri, dintre care numai 3 reprezentanţi ai formelor asociative! Puterea decizională era atribuită reprezentanţilor ministeriali.

De asemenea, potrivit art. 22, devine obligatorie consultarea tuturor autorităţilor administraţiei publice locale şi centrale, înaintea luării deciziilor cu privire la programele de dezvoltare locală, la implementarea unor industrii ce ar putea afecta exploataţiile agricole şi spaţiul rural, precum şi scoaterea terenurilor din circuitul agricol.

În final, lista unităţilor ce urmează a fi restructurate se reduce de la 10, la doar 3!

Sunt publicate şi normelor metodologice de aplicare a legii nr. 283/2010.

 

Noi modificări, o nouă lege!

În iulie 2012, se aduc noi modificări Legii Camerelor Agricole, prin adoptarea  Legii nr. 122/2012 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 283/2010. Un aspect important, cu efect devastator pentru fermieri, este încadrarea camerelor agricole ca fiind de interes public. Asta schimbă radical situaţia şi vom vedea de ce în ediţiile viitoare.

Pe de altă parte, structura de conducere este şi ea modificată, ajungându-se la 11 membri, dintre care 8 reprezentând formele asociative din agricultură. Aşadar, li s-a dat fermierilor mai multă putere, dar nu li se vor mai atribui fonduri de la buget pentru organizare şi funcţionare.

 

Emiterea OUG nr. 58/2013...

Modificările adoptate de Ordonanţa de Urgenţă schimbă radical vechea lege şi îi nemulţumesc pe fermieri, care acuză politizarea camerelor agricole, precum şi faptul că nu au fost consultaţi de minister la elaborarea proiectului, deşi au cerut acest lucru. Din lista de atribuţii principale ale Camerelor Agricole nu mai apare niciuna dintre cele menţionate în forma iniţială!

 

... şi modificările legislative continuă!

Senatorul Tánczos Barna şi deputatul Szabó Ödön au propus ca noile Camere Agricole, înfiinţate conform Legii 283/2010, să aibă maxim 3 vicepreşedinţi, în loc de unul, în Biroul Permanent al Colegiului Judeţean al Camerei agricole judeţene. Cele două poziţii în plus nu ar fi remunerate. Prin această modificare, Biroul Permanent al Colegiului Judeţean al Camerei agricole ar urma să fie format din 9 membri: 1 preşedinte, maxim 3 vicepreşedinţi, 1 secretar şi maxim 4 membri, aleşi prin vot direct, secret şi succesiv de membrii Colegiului Judeţean al Camerei agricole.

Un alt proiect, iniţiat de 13 deputaţi, prevede să fie acordate încă nouă luni pentru constituirea camerelor agricole judeţene, având în vedere că doar 14 Camere Agricole au fost înfiinţate în cele 6 luni prevăzute de OUG 58/2013.

 

Va urma...

 

Nicoleta DRAGOMIR

Liviu GORDEA



#2 ClaudiuB

ClaudiuB

    junior

  • Admin
  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male

Posted 22 April 2015 - 10:36 AM

Acest forum a fost creat pentru a va oferi un spatiu dedicat dezbaterilor cu privire la ce ar fi trebuit sa fie si ce sunt astazi Camerele Agricole. Fundatia revistei Ferma a initiat campania de strangere de samnaturi pentru sustinerea petitiei cu privire la abrogarea OUG 58/2013 si revenirea la ultima forma a Legii Camerelor Agricole care prevedea atributii cu putere decizionala pentru fermieri.
Care este parerea TA? Scrie-ne si urmareste evolutia campaniei pe facebook, pe www.agroinfo.ro/camere-agricole, pe site-ul dedicat www.camerele-agricole.ro si pe site-ul Fundatiei revistei Ferma: www.fundatiaferma.ro. Daca esti de acord cu petitia, semneaza online. Pot sustine acest proiect toate persoanele care au implinit varsta de 18 ani, indiferent de profesie, religie si orientare sexuala.



#3 ClaudiuB

ClaudiuB

    junior

  • Admin
  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male

Posted 08 May 2015 - 08:24 AM

http://www.agroinfo....voluntar-de-top



#4 ClaudiuB

ClaudiuB

    junior

  • Admin
  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male

Posted 08 May 2015 - 08:29 AM

"Camerele agricole: putere de decizie pentru fermieri!"

"Camerele agricole de stat sunt una" (n.r. - născute din fostele agenţii de consultanţă agricolă), "camerele private, ale fermierilor, sunt altceva" (n.r. - cu referire la cele înfiinţate după OUG 58/2013), "bine că face cineva ceva şi pentru noi, fermierii" (n.r. - cu referire la iniţiativa Fundaţiei Revistei Ferma)

"fermierii să-şi facă propriile camere, cu banii lor", "s-a făcut un adevărat haos din camerele agricole" - sunt doar câteva dintre mesajele primite de la cei care au vizitat standurile revistei Ferma de la expoziţia Agraria din Cluj, locul unde Fundaţia Revistei Ferma a lansat campania de strângere de semnături pentru susţinerea petiţiei care prevede revenirea la forma iniţială a Legii Camerelor Agricole (prevederile Legii nr. 122/2012, cu amendamente) şi abrogarea OUG nr. 58/2013.

Au fost şi persoane, două-trei, care ne-au acuzat că vrem distrugerea camerelor agricole, pentru că Ministerul Agriculturii le dă lor bani şi ar trebui să fim recunoscători... E drept, MADR-ul, în mărinimia sa, a anunţat că va aloca bani de la buget pentru camerele agricole... Dar acesta nu e deloc un mare favor, ci o contribuţie legiferată, firească, aşa cum, de altfel, se întâmplă în mai toate statele vest-europene. Nu înseamnă că Ministerul Agriculturii devine cotizantul cu drepturi depline asupra rolului şi activităţii camerelor agricole. Tocmai de aceea precizăm că Fundaţia Revistei Ferma nu se implică sub nici o formă în demersurile privind organizarea şi funcţionarea Camerelor Agricole, a celor deja existente şi a celor ce vor fi formate în viitor, dar îşi asumă informarea fermierilor cu privire la oportunităţile pe care aceştia le pot avea prin legiferarea unor drepturi şi atribuţii cu putere de decizie şi reprezentare la nivel local, regional, naţional, din punct de vedere juridic, administrativ, al organizării teritoriului şi al intereselor comune raportate la activităţile agricole pe care le desfăşoară. Toate acestea erau parte integrantă a Legii nr. 122/2012 care modifica şi completa Legea nr. 283/2010, dar au fost complet eliminate prin OUG 58/2013.

Fundaţia Revistei Ferma îşi propune prin această iniţiativă să demareze acţiuni de lobby la nivelul autorităţilor legislative şi guvernamentale, pentru revenirea la ultima formă a Legii Camerelor Agricole care prevedea atribuţii cu putere decizională pentru fermieri (Legea nr. 122/2012, cu amendamente) şi pentru abrogarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 58/2013.
În 12 iunie 2013, când Guvernul a aprobat, prin Ordonanţă de Urgenţă, modificarea Legii nr. 283/2010 privind camerele agricole şi a Legii 122/2012 pentru modificarea şi completarea Legii 283/2010, reprezentanţii fermierilor spuneau că înfiinţarea şi modul de organizare a camerelor agricole se schimbă radical şi asta îi nemulţumeşte, acuzând politizarea camerelor agricole, precum şi faptul că nu au fost consultaţi de minister la elaborarea proiectului, deşi au cerut acest lucru.
Amendamentele la Legea nr. 122/2012, aspect menţionat anterior, vizează în primul rând revenirea la încadrarea camerelor agricole ca fiind de utilitate publică (aşa cum prevedea prima formă a Legii Camerelor Agricole). În Legea 122, încadrarea camerelor agricole este de interes public, ceea ce modifică radical şi modalitatea de finanţare, excluzând practic subvenţionarea din bugetul de stat a cheltuielilor privind organizarea şi funcţionarea Camerelor Agricole.

Fundaţia Revistei Ferma a demarat campania de strângere de semnături pentru susţinerea prezentei petiţii, care se desfăşoară în cadrul principalelor evenimente cu profil agricol (târguri, expoziţii, întruniri ale fermierilor), prin intermediul voluntarilor şi online, pe www.fundatiaferma.ro.

Informaţii detaliate cu privire la evoluţia demersului nostru şi articole cu referire la acest subiect aflaţi din revista FERMA, de pe site-urile www.agroinfo.ro/camere-agricole, www.fundatiaferma.ro, www.camerele-agricole.ro şi din paginile noastre de facebook.
Faceţi cunoscută opinia dvs. şi dezbateţi subiectul pe forum.agroinfo.ro, la secţiunea Camerele Agricole.
Ne găsiţi şi prin email, la fundatia.ferma@gmail.com şi telefonic, la 0256.213328.



#5 ClaudiuB

ClaudiuB

    junior

  • Admin
  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male

Posted 18 May 2015 - 12:23 PM

http://www.agroinfo....it-inversunarea



#6 ClaudiuB

ClaudiuB

    junior

  • Admin
  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male

Posted 27 May 2015 - 10:16 AM

http://www.agroinfo....trul-constantin



#7 ClaudiuB

ClaudiuB

    junior

  • Admin
  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male

Posted 28 May 2015 - 02:11 PM

 


#8 ClaudiuB

ClaudiuB

    junior

  • Admin
  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male

Posted 16 June 2015 - 09:50 AM

http://www.agroinfo....merele-agricole

 

 

http://www.agroinfo....erelor-agricole



#9 ClaudiuB

ClaudiuB

    junior

  • Admin
  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male

Posted 15 July 2015 - 08:51 AM

http://www.agroinfo....-perdele-de-fum



#10 ClaudiuB

ClaudiuB

    junior

  • Admin
  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male

Posted 15 July 2015 - 08:52 AM



#11 ClaudiuB

ClaudiuB

    junior

  • Admin
  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male

Posted 28 July 2015 - 01:14 PM

http://www.agroinfo....e-bani-europeni



#12 ClaudiuB

ClaudiuB

    junior

  • Admin
  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male

Posted 23 September 2015 - 02:01 PM

 
 
 
Ministrul aruncă pisica moartă în curtea fermierilor
 

Ministrul Constantin, întors în Capitală din periplul său prin ţară (plecat fiind toată vara cu caravana) a început să cugete şi la problemele generale ale fermierilor.

Şi chiar cugetă înţelept, vorba lui: “Dacă aveam în acest an Fondul mutual, nu mai vorbeam de o alocare atât de mare de la bugetul de stat” (citat preluat de pe industriacarnii.ro). Bravo, în sfârşit o constatare de bun-simţ... Însă doresc să fac şi eu o completare. Dacă aveam Fond mutual, fermierii primeau acum despăgubiri pentru 70% din pagube şi nu aproximativ 10%, cât susţine Laurenţiu Baciu, preşedintele LAPAR, că vor primi fermierii. Ori, ăsta e un lucru foarte grav, mai ales că banii, puţini cum sunt pentru agricultori, înseamnă o împovărare serioasă a bugetului de stat. Pentru că, neavând Fondul, nu pot fi accesaţi banii europeni prevăzuţi special pentru aceste situaţii.

În editorialul din numărul trecut al revistei Ferma (16/155) am acuzat lipsa de competenţă guvernamentală ca fiind responsabilă pentru inexistenţa Fondului mutual în România. Ministrul Constantin, politician isteţ, s-a “scos” elegant din culpă, aruncând mâţa în curtea fermierilor: “Deci trebuie să-l avem cât mai repede (n.r. - Fondul mutual), am făcut apel şi sper că fermierii vor acţiona, deoarece ei sunt cei ce constituie fondul respectiv, sper să înţeleagă şi să-l avem în anul 2016” (declaraţie Daniel Constantin, preluată de pe industriacarnii.ro).

Deci, domnule Baciu, domnule Frânc, şi ceilalţi lideri ai fermierilor… acum pisica a plonjat de la MADR taman în curtea dumneavoastră! Şi atunci, ne întrebăm, pe bună dreptate, dacă nu cumva aruncarea vinovăţiei în cârca meteorologilor pentru pagubele suferite de agricultori nu a fost o încercare abilă a lui Baciu de a arunca pisica mai departe, în grădina ANM-ului şi nu o diversiune care să-l scoată din încurcătură pe Constantin, după cum susţin câţiva colegi ziarişti...

Indiferent de dedesubturi, problema este foarte gravă şi se va mai scrie mult pe această temă. Şi mulţi bani de la bugetul statului vor mai fi cheltuiţi aiurea, pe motiv de incompetenţă instituţională şi individuală. Oricum, atenţie cu aruncatul pisicii moarte deoarece, fiind în putrefacţie, “miresmele” i-ar putea împroşca şi pe cei care o aruncă!

Dănuţ RADIŞ
FUNDAŢIA REVISTEI FERMA




Reply to this topic



  


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users